Két hét, két tanfolyam Barcelonában
Két hét egy csodálatos, inspiráló, városban, két tanfolyam. Egymással harmonizáló témák, „Jóga és meditáció pedagógusoknak” az első hétre, „Stresszkezelés és felismerés” a másodikra. Jó ötletnek tűnt…
Szállás a Grácia negyedben, olyan nagyon katalán környéken, olyan nagyon katalán, barátságos, segítőkész házigazdával, nem kis alkalmazkodást igénylő lakással. Remek, izgalmas környék, ahol végre érzi az ember, hogy megérkezett. Katalóniába. Persze ebből következik, hogy Spanyolországba máskor kell elutaznom, de ez így van jól.
Az első hét szakmai szempontból tökéletes. Ha a sors valami fintora folytán nem én választottam volna a kurzust, hanem valaki helyett kellett volna jönnöm, akkor is magával ragadott volna. Argentin származású angol nyelvtanár (és természetesen jógaoktató) tanított minket. Ebből következik, hogy gyönyörűen beszélte az angolt, sokat segített, hogy a résztvevők mindent megértsenek. Tökéletesen tisztában volt azzal, hogy egy hét alatt ebbe a témába csak belekóstolni lehet, mindent megosztott velünk a Wakeleten (amit a letöbben akkor ismertünk meg). Előre kaptunk programjavaslatokat, tájékoztatott a helyi közlekedésről. Naponta küldött vázlatot arról, amit elmondott, videókat, amiket használni tudunk otthon, akár a magunk fejlesztésére, akár a munkánk során. Irodalmat, zenét, eszközöket javasolt. Konkrétan pedagógiából, metodikából is sokat tanultunk. Az kicsit gyanús volt, amikor elvitt minket egy labirintusba jógázni. Esetleg mégis meg akart szabadulni tőlünk? De akkor már olyan sikeresen kezeltük a nehéz helyzeteket, hogy mindenki megtalálta a kiutat. Szerencsére, mert érdeklődő, nyitott, lelkes kollégákkal tanultam együtt Németországból, Olaszországból, Szlovákiából, Lettországból – és Magyarországról.
A második hét vagy a fáradtságból eredően, vagy a téma sokrétűsége és az ehhez kötődő nyelvi nehézségek miatt jóval kevésbé tűnt könnyen emészthetőnek és használhatónak. Mondhatni stresszes ez a stresszkezelés, még az első tanfolyam után is. Vagy túl nagy a kontraszt az előző kurzus kiegyensúlyozottsága és a második hangos-tapsos, de mégis megnyílást forszírozó stílusa között. A játékokat mindenesetre igyekszem hasznosítani. Egy alkalommal Katalán Nemzeti Galériát használtuk külső helyszínként, az feledhetetlen élmény volt és hasznos figyelmeztetés, hogy térjünk el a rutintól.
Úgy tűnt, Barcelonában helyieken kívül még másfél millió vendég volt, akik velem azonos időben akarták felfedezni a város kincseit. Igyekeztem nem megállni Gaudinál, de örömmel botlottam úton-útfélen a nyomaiba. Elvarázsoltak a gótikus emlékek. Újra és újra. A helyzet az, hogy amit már láttam, azt megnézném újra, amit meg nem, azt szívesen pótolnám. A tanultakat is érdemes egy jó tanárral átismételni…
Kornis Andrea
***************************
English Language Development for Teachers and Staff – Intermediate Level
Az Erasmus+ pályázat keretében a Rákospalotai Meixner Általános Iskola tanáraként vettem részt az “English Language Development for Teachers and Staff – Intermediate Level” nevű nyelvi képzésen Rovinj-ban. Az egy hetes továbbképzésen a nyelvművelés mellett megismertem a legendás szépségű tengerparti várost és természeti környezetét.
Ez előző képzéseimtől eltérően nem szemléletformáló módszerekkel foglalkoztam, hanem angol nyelvi tudásomat feljlesztettem. Célom volt a nyelvtani hibáimon javítani, szókincsemet bővíteni. A kurzus végére magabiztosabbá váltam, több igeidőt tudtam helyesen használni, mint korábban. Tankönyv segítségével haladtunk, de a képző ötletesen, változatos feladatokkal színesítette a tanulás, remek témákat jártunk körbe a reggeli bemelegítő feladatok alkalmával. A 6 fős csoport tagjai az első pillanatban egy kellemes és támogató légkört alakított ki, ami egész héten segítette a feszültségmentes tanulást. Egy délelőttöt a város megismerésével, történelmi érdekességeinek megismerésével töltöttük A szervezők délutáni programokkal is készültek, de a viharos időjárás miatt ezeken nem tudtam részt venni, pedig szívesen bejártam volna az Isztriai félsziget természeti és történelmi érdekességeit. Amikor az időjárás engedte, szabadidőmben a pipás búvárkodással próbálkoztam, egy alkalommal pedig kerékpárral jártam be csodálatos, tengerparton kígyózó utat. A kurzus végére tervezett hajókirándulást a viharjelzés miatt lemondták, így az órák szüneteiben megismert kollégákkal nem tudtunk elmenni a záróprogramra.
Visszagondolva az egy hetes továbbképzést nagyon hasznosnak találtam és a többiekkel eltöltött idő sok élménnyel gazdagított, remek embereket ismertem meg. Ha lehetőségem lesz, jövőre is jelentkezni fogok a rovinj-i kurzusok egyikére.
Hidvégi Jakab
***************************
Regensburgban, a Sprachschule Horizonte (nyelviskola) szervezésében vettem részt a “Learning German in Regensburg / Deutsch lernen in Regensburg” nyelvtanfolyamon.
Indíttatásomban szerepet játszott, hogy Magyarország lakossága erősen egynyelvű, nem mobilis, zárt világban mozog. Sajnos ezt a tábort erősítem én is. Bár rendelkezem nyelvvizsgával, munkámhoz és mindennapjaimhoz nem szükséges az idegennyelv használat, így az évek alatt rengeteget felejtettem, gátlásaim erősödtek a megszólalást illetően. Úgy érzem, az értelmiségi léthez a külföldi szakmai kapcsolatépítés és kapcsolattartás, az idegennyelvű szakirodalom elérése elengedhetetlen.
A választott kurzusomat meghirdető nyelviskola kizárólag német nyelv oktatással foglalkozik. Lehetőség van a szállást is a nyelviskolától kérni, vagy akár helyi családoknál való elhelyezést igényelni. Ezekben az esetekben igazi nyelvi fürdőben részesül a nyelvet tanuló, hiszen minden pillanatban a német az érintkezés nyelve. Mivel én négy fős családommal utaztam, külön apartmant béreltünk a közelben.
A nyelviskolai csoportok mind korban, mind nemzetiségben nagyon összetettek. Az én tanulócsoportomban megjelent japán, francia, cseh, olasz, orosz, ugandai, kínai és angol anyanyelvű diák.
Délelőttönként 9:00-12:30 között tartott az alapkurzusom Steffivel a hét öt napján. Délutáni intenzív kurzusomat az első héten Magdalenával, második héten Natalieval töltöttem egy kisebb, öt fős csoportban 13:30-15:30 között. A délutáni kurzusok csak heti négy alkalommal vannak, és pénteken 30 perccel rövidebb ideig. Ez az egy délutáni kihagyás lehetőséget teremt közös délutáni kikapcsolódásra, kirándulásra, hosszabb vagy messzebbi kulturális programokra. Szinte minden nap volt “törzsasztal”, közös sörözés a diákokkal, tanárokkal, és időnként más kulturális program, amikre fel lehetett íratkozni. Családommal így részt vettünk az első napon egy Regensburgi vezetett sétán, és a második héten meglátogattunk egy hegedűkészítő mestert a műhelyében. Ezen kívül hétvégén volt alkalmunk Nürnberg, München, Ingolstadt meglátogatására, illetve hazafele útba ejtettük Passaut is.
Maga a tanfolyam színes, változatos, játékos és beszéltető. Nem voltak felmérők, direkt megmérettetések. Stresszmentes kapcsolatépítés, spontán párbeszédek, megnyilvánulások jellemezték. A tanárok kedvesek és türelmesek, elfogadóak és barátságosak. Sok szóval, ügyesen magyarázzák a még ismeretlen, új fogalmakat. Rengetegféle módszert, játékot ismernek és alkalmaznak a tanítványaik eredményes beszéltetésére. Ugyan nem léptem szintet, de ez két hét alatt nem is elvárható. Arra azonban mindenképpen jó volt, hogy felelevenítsem és megerősítsem a már rég feledésbe merült tudást, bátorságot szerezzek a beszédhez, még akkor is, ha az hibás. Ezen felül számos ötletet merítettem magam is a fogalmazás tanításához.
Egészében véve nagyon jó élmény volt ez a két hét.
Szabó Borbála
***************************
Prága: Going Digital In An Innovative Classroom
Az Erasmus+ akkreditációs pályázat által, a Rákospalotai Meixner Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola képviseletében, idén nyáron immáron harmadik alkalommal vettem részt továbbképzésen. Július 24-28-ig Prágában töltöttem egy hetet, az International Training Center, Going Digital in an Innovative Classroom című képzésén.
A tanfolyam, a nevéből adódóan is, elsősorban olyan tananyagok bemutatására épült, amit az online térben, digitális eszközök segítségével lehet alkalmazni. A tanítás délelőttönként folyt, és egy nap kivételével, minden más délutánunk szabad volt. A képzésen különböző weboldalakat, applikációkat ismertünk meg és próbáltunk ki, amiket a későbbiekben a saját tanításunk során is alkalmazni tudunk. Egyik nap saját weboldalt készítettünk, majd kipróbáltuk a Chat GPT-t. Tanultunk a gamifikációról is, melynek során a feladatokat és tevékenységeket játékokhoz hasonlóan építik fel, ami ösztönzi a résztvevőket a célok elérésére és a versengésre. Az ilyen rendszerek pontokat, rangsorokat, jutalmakat és más játékos motivációs eszközöket alkalmaznak a résztvevők érdeklődésének fenntartásához. Ezek a játékok nemcsak szórakoztatóak, hanem fejlesztik a problémamegoldó képességet és a csapatmunkát is. A diákoknak együtt kell dolgozniuk, hogy kitalálják a rejtvényeket és megtalálják a megoldást, így tanulás közben is fejlődnek. Több tantermen kívüli tanulási módszert is megismertünk, amelyek során a diákok szabadabban fedezhetik fel a világot és saját érdeklődési területeiket. A csoporttársaim között voltak magyarok, szlovákok, spanyolok, törökök és románok is. Mindenkivel jól lehetett együtt dolgozni, de előfordultak nyelvi nehézségek.
Az első nap délutánján, egy vezetett városnéző túrán vettünk részt, ahol sok érdekességet tudtunk meg Prágáról és annak történelméről. Végigsétáltunk a városközpontban található Károly hídon, majd elsétáltunk a St. Vitus Katedrálishoz, amelyet kívülről majd belülről is megcsodálhattunk. Kirándulásunkat az óvárosában található az Astronomical Clock, vagyis az Orlojnál zártuk. Ez a lenyűgöző középkori óramű egyike Európa legrégebbi működőképes városi óráinak. Az óra minden óraütésnél egy kis show-t ad elő, amelyben a tizenkét apostol jelenik meg a toronyban.
Fantasztikus hetet töltöttem Prágában, sok új ismerettel gazdagodtam, valamint nemzetközi kapcsolatokra tettem szert.
2023. július 24-28. – Varga Zsófia
2023. július 24-28. – Varga Zsófia
***************************
Reykjavik: Smart Teachers Play More with Outdoors and Mindfulness Activities
Az Erasmus+ akkreditációs pályázat keretében a Rákospalotai Meixner Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola képviseletében idén nyáron egy hetet töltöttem Reykjavíkban, a Smart Teachers Play More ehf tanfolyamán.
A tanfolyam arra az alapelvre épült, hogy a pozitív, jó keddvel, örömmel végzett mozgás, cselekvés nagyobb hatással van a tanulásra és a személyiségfejlődésre, mint a pozitív pszichológia. Gyakorlatban is kipróbálhattam számos olyan gyakorlattípust, feladatot, játékot, amely a tananyag elsajátítását, a szociális, érzelmi és fizikai fejlesztést ötvözi a mozgás, játékok és érzékszervi tapasztalás gyakorlataival. Saját magamon is kipróbálhattam ennek hatékonyságát, hiszen rögtön az első napon izlandiul tanultunk, lemozogva az országra jellemző természeti jelenségek nevét.
A Meixner módszertan alkalmazása által a napi munkámban eddig is nagy szerepet kapott az érzékszervi fejlesztés. Ezt fejlesztette tovább a képzés „csendes” és a mindfulness technikáját alkalmazó játékok megismertetésével, kipróbálásával. Az akadályversenyek és különböző állomások végigjárására épülő feladattípusok nagy kedvenceim voltak, mert nagyon sokféle, változatos tananyag elsajátítására alkalmasak.
A csoportban 17 ország képviseltette magát, így a tanfolyam egyik kiemelkedő része volt, amikor egymással megoszthattuk jó gyakorlatainkat, öröm volt együtt játszani spanyol, észt, horvát, stb. kollégák vezetése alatt. Tanárunk Sarah csodálatos személyiség, nagyon jó előadó, hatalmas tudással és szakmai tapasztalattal.
Kiemelkedő élmény volt az izlandi iskolalátogatás is az izlandi iskolarendszerrről tartott előadással egyetemben valamint a kulturális vacsoraest a nemzetközi ízekkel.
A képzőnek köszönhetően Izland csodáival is megismerkedhettünk a közös kirándulásokon: fürödtünk a Kék Lagúnában és idegenvezetővel körbejártuk Reykjavikot. Végigjártuk a Golden Circle-t is: a Gullfoss vízesést, Kerið krátert, Þingvellir Nemzeti Parkot és működő gejzíreket is láttunk. A Déli Part túrán pedig eljutottunk a Reynisfjara fekete homokos partjára, a Seljalandsfoss és Skogafoss vízesésekhez és a Sólheimjökull gleccserhez.
Fantasztikus, felejthetetlen egy hetet töltöttem el Izlandon, új barátokat ismertem meg és szakmailag is új távlatokat nyitott a képzés.
2023. augusztus 6-12. – Komenczi Judit
***************************
2023 Erasmus-Body-Mind-Nature Connection and Well-Being for a
Fully Awareness Healthy Lifestyle-Alicante
Először vettem részt az Erasmus programban. A Rákospalotai Meixner Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, testnevelő tanáraként, júliusban, 1 hétig Alicantéban (Spanyolország), tanulhattam a Body-Mind-Nature-Connection and Well-Being for a Fully Awarness Healthy Lifestyle nevezetű kurzuson. A test, az elme(szellem) és a természet kapcsolata. A jólét, jóérzés – szellemi és testi szempontból. Mindezek az egészséges életmód kialakítására és megtartására.
A képzést vezető fiatal hölgy, nagyon kedves és közvetlen volt. Minden kérdésben a csoport rendelkezésére állt. A csoport 35 főből állt és sok-sok európai országból érkeztek kollégák, aminek nagyon örültem. Korábban az érkező magyar kollégákkal már online felvettem a kapcsolatot, mely nagy segítség volt előzetesen is. A csoportos összeismerkedés után, mindenki közvetlen és segítőkész volt. A közös kurzuson belül és kívüli beszélgetések rendkívül hasznosak voltak.
A képzés elméleti és gyakorlati elemeket is tartalmazott vegyesen. Volt alkalom, mikor élesen elvált egymástól a két típus és csak elmélet, vagy csak gyakorlat volt. Viszont az elméleti oktatás, minden esetben gyakorlati elemeket is tartalmazott. Az elméleti képzés egy négy csillagos hotel, konferencia termében volt, mely klimatizált és modern volt. Két fő részre osztódott: egyrészt volt egy tananyag, mellyel az oktató és az oktató intézmény készült a kurzus címében meghatározott témakörben. Másrészt a különböző országból érkezett kollégák készültek prezentációkkal melyekből, előadást tartottak. A prezentációkon keresztül bemutatták számunkra az adott ország oktatási rendszerét és az adott intézményt, ahol az előadást tartó kolléga dolgozik.
A tananyag sokféle és változatos volt. Az elméleti oktatás során, sokat nem ültünk egyszerre, különböző időegységenként egy rövid gyakorlati feladatot iktatott be az oktató, emellett, interaktív, egyéni, társas, és csoportos feladatokat is végeztünk. Az iskolai prezentációk roppant informatívak voltak.
A gyakorlati részen, az előbb említett rövid feladatok mellett, túrázás és evezés szerepelt a programban. Két alkalommal is a tengerparton kezdtük a napot, különböző mozgásos feladatokkal.
Az 5 oktatási napból, 4 napon bőséges reggelit kaptunk.
A hétfői napon: ismerkedés, reggeli, iskolai bemutatók és egy kis elmélet volt. Kedden a tengerparton kezdtük a napot, játékos és ügyességi feladatokkal ezt követte a reggeli és az iskolai prezentációk majd elmélet és gyakorlat egyvelege, ügyességi és koordinációs feladatok.
Szerdán egy nagyobb túrán vettünk részt, melynek részeként megálltunk egy mászásra alkalmas szikla részletnél. A feladat oldal irányú mászás volt. Csütörtökön a reggeli után következett a vizes program. Ahol felfújható kenukban eveztünk egy jót. Pénteken kicsit hosszabb lélegzetvételű elmélet, a még sorra nem kerülő iskolai prezentációk bemutatása és az oklevelek kiosztása történt meg.
Délutáni szabadidőmben, szinte minden nap kilátogattam a város különböző tengerpartjaira. Megnéztem a teljesen épp várat és az onnan nyíló gyönyörű kilátást. A mindig mozgásban lévő sétányt, tele éttermekkel és árusokkal. A város központjától kicsit messzebb levő, szépen kiépült, színes házakkal tűzdelt tengerparti részt. Minden este finomabbnál, finomabb ételeket és italokat kóstoltam meg.
A város klímája nyáron tökéletes, a tenger hőmérséklete is kiváló volt! A helyiek kedvesek és segítőkészek. Egyszerű a közlekedés. Mindenre érvényes a spanyolos gondolkodásmód.
A kurzus hasznos és építő jellegű volt, melynek számos elemét használni tudom a mindennapos testnevelés során. Akár a módszertant, akár a feladatokat. Az angol nyelvi tudásom felelevenedett és rengeteget fejlődött. A külföldi kollégákkal való eszmecserék, gondolkodás módjuk, oktatási rendszerük, intézményeik megismerése értékes tapasztalat. Számtalan pozitív élménnyel és sok új emberi kapcsolattal gyarapodtam az Alicantéban töltött egy hét alatt!
Köszönöm, hogy részt vehetek az Erasmus programban!
Mindenkinek ajánlom a részvételt!
Kanyó Viktor
***************************
Alicante: Body-Mind-Nature Connection and Well-Being for a Fully Awareness Healthy Lifestyle
Az Erasmus+ pályázat keretében a Rákospalotai Meixner Általános Iskola képviselőjeként részt vehettem a “Body-Mind-Nature Connection and Well-Being for a Fully Awareness Healthy Lifestyle” című képzésen Alicante-ban. Egy hét alatt bepillantást nyerhettem a spanyol városi miliőbe és kultúrába, illetve kiélvezhettem a tengerparti élet sajátosságait. Megcsodálhattam Alicante utcáit, épületeit, illetve növényvilágát.
A képzés új perspektívát adott a tanításhoz, mely a test és a lélek kapcsolatát, a megfelelő légzést és testtartást, valamint az egészséges étkezést és életvezetést állította fókuszba. Kipróbálhattam új sportokat és mozgásformákat, például kajakozást tengerben, falmászást hegyoldalban, valamint futást vízben. Minden nap különböző fókuszálási és légzési gyakorlatokat végeztünk, például a természetben ülő és fekvő pozícióban, illetve mozgással vagy festéssel összekapcsolva. Megismertem a kurzus elméleti hátterét, a tervezés és a megvalósítás folyamatát. Új figyelemfejlesztő és együttműködési játékokat tanulhattam különböző tevékenységekkel egybekötve, például kislabdát dobva vagy betűket olvasva stb.
A csoportos túrák és programok által új barátságokkal gazdagodtam. A közös tevékenységek és beszélgetések során pedig sokat hallottam az ír és német oktatási rendszerről, illetve a résztvevők kultúrájáról.
Összességében egy nagyon hangulatos és csodálatos hetet töltöttem Alicanteban. A fantasztikus környezetben történő kirándulások és a természetben megvalósuló interaktív tanulás felejthetetlen élmény volt számomra, ahol nemcsak hasznos tudással gazdagodtam, hanem új kapcsolatokat is építettem.
Késmárki Luca
***************************
Content and Language Integrated Learning (CLIL) Course for Teachers – Bologna
Az Erasmus+ pályázat keretében a Rákospalotai Meixner Ált. Isk és AMI tanítójaként volt lehetőségem a bolognai Content and Language Integrated Learning (CLIL) Course for Teachers című pedagógiai továbbképzésen részt venni.
Az egyhetes kurzus nem csak szakmailag, hanem személyesen is új lendületet adott. Megismerni eltérő kultúrákat az egyik legnagyobb érték a számomra és a közös pont, az azonos érdeklődés ezt csak még vonzóbbá tette.
A különböző nemzetiségű és oktatási szinteken és területen dolgozó csoporttársaimmal különféle szemléletmódokat tudtunk megosztani egymással, miközben mindenki számára ismerős helyzetekre kerestünk válaszokat.
Az oktatónk rendkívül inspiráló volt, személyisége és pedagógiai eszköztára, flexibilitása és nyitottsága önmagában példaértékű volt. A csoport tapasztalatait, érdeklődési körét, energiaszintjét nem csak figyelembe vette, de a hét során folyamatosan hasznosította is, és így egy jó hangulatú, motiváló, izgalmas munkakörnyezetet hozott létre.
A képzés az elejétől kezdve kifejezetten gyakorlatorientált volt. A rövid, de tartalmas elméleti előadásokat mindig színesítették játékok, interaktív feladatok, diskurzusok, élménymegosztások, szintézisek, melyek tapasztalati úton járultak hozzá a módszertan részletesebb megismeréséhez.
A kurzus során azt tanultuk, hogyan lehet a nyelvet, mint eszközt használni a tanításban, szem előtt tartva a két ágon futó óratervezést: nyelv és tartalom. Bár nyelvközpontú módszert ismertettek, rengeteg játék, tevékenység, ami bemutatásra került észrevétlenül segíti a nyelvi fejlődést, miközben tudásanyagot ad át. A gamifikáció és a kommunikáció alappillérekként szolgálnak a CLIL-ben és emiatt nem-szakos tanárként is könnyedén hasznosíthatom a megszerzett tudást a későbbi tanítási gyakorlatomban, még ha az idegen nyelvet (egyelőre) nem is használom hozzá.
A demonstrált digitális platformok, amiknek a többsége ismeretlen volt számomra, megfelelő arányban kapcsolják össze a diákok új eszközökre való igényét és a tartalmat. Mivel ezeket az oktatási felületeket soha nem tanították nekem intézményi vagy hivatalos formában, a digitális kompetenciáimat és ismereteimet mindig magamnak kellett fejleszteni, így különösen hálás voltam azért, hogy ezúttal ebben segítséget kaptam.
A jó kedélyű órákon felül a képzést tartó ELA ahhoz is hozzájárult, hogy egy kicsit megláthassuk Bologna szépségeit és megízlelhessük a finomságait. Több alkalommal szerveztek városlátogatást idegenvezetéssel, illetve közös vacsorát. Ezeken nem csak a tradicionális olasz ételeket kóstolhattuk meg, de arra is lehetőséget adtak, hogy kötetlen beszélgetések során egyre több dolgot megtudhassunk egymásról és más európai nemzetek sajátosságairól.
Hálás vagyok ezért a lehetőségért és bízom benne, hogy a jövőben lesz még alkalmam további pályázaton részt venni.
Budapest, 2023. 08. 23.
Kulánda Zsanett Johanna
***************************
Iskolánk az Erasmus+ köznevelési szektorban a 2021-2027 időszakra a rangsorban elsőként akkreditációt nyert az intézmény fejlődését elősegítő magas szintű mobilitások megvalósítására.
https://tka.hu/docs/palyazatok/ka120scheredmenyek_2021.pdf
Az első pályázati időszakban 6 pedagógus utazik 2022 nyarán és az őszi szünetben nemzetközi kurzusokra.
2020-1-HU01-KA101-077946 számú, „A jövő iskolája – az iskola jövője” című pályázatunkra 29816 euró támogatást kapott iskolánk, melyből 12 pedagógus külföldön történő szakmai képzését támogattuk.
Résztvevő tanárok beszámolói:
Spanyolország, Barcelona (Gál Nóra)
“Active Art: Understanding and Enjoying Art in the Classroom and Beyond”
A Rákospalotai Meixner Általános iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanáraként 2019-ben már részt vehettem egy Erasmus+ tanártovábbképzésen Firenzében, és már akkor biztosra vettem, hogy ha iskolám újabb pályázatot nyújt be, ismét jelentkezem – mivel minden kollégám rengeteg élménnyel és tapasztalattal tért vissza az első mobilitásról, ez nem volt kérdés. Újfent sikerrel járt jelentkezésünk, aminek megvalósítása a Covid-19 világjárvány miatt egy évvel elodázódott, így végül 2021.07.05-10. közt vehettem részt az EuroPass „Active Art: Understanding and Enjoying Art in the Classroom and Beyond” képzésén, ezúttal a varázslatos Barcelonában. Már az első jelentkezésem során dilemmáztam azon, hogy Bacercelonát vagy Firenzét válasszam – úgy gondoltam, mindkét lokáció remek helyszín művészeti vonatkozású továbbképzéshez, és ez a feltételezésem abszolút helytállónak bizonyult.
Korábban érkeztem a városba, hogy minél több időm legyen megismerni és alaposan bejárni, de a képzés ideje alatt is minden időt megragadtam a városnézésre, múzeum látogatásra. Művészettörténeti és design szempontból is páratlan helyszín, végtelenül inspiráló közeg, és a művészetekhez szorosan kapcsolódó oktatáshoz remek keretet biztosított. Maga a képzőintézmény a város szívében helyezkedett el, könnyű volt megközelíteni és a csoportos mozgást is megkönnyítette, többször jártunk külső helyszínen közösen – hol alkotni mentünk ki a négy fal közül, hol múzeumot látogattunk.
Volt szerencsém az öt napból négyet a kurzus szellemi szerzőjével, Marta Maddalonival tölteni – egyfelől elképesztő mélységű szakmai tapasztalattal és rutinnal rendelkezik, másfelől a személyisége is kifejezetten lehengerlő, ennek köszönhetően intenzív és rendkívül meghatározó élményben volt részem. Óriási tudásanyaggal és lendülettel rendelkezik, a formális oktatási részt a lehető legkevesebb időtartamra szorította – az órák interaktívak és kooperatívak voltak, folyamatosan zajlott a brainstorming és a tudásmegosztás.
Az elméleti anyagokat mindig gyakorlati (meg)tapasztalás követte, végigvettük a művészetterápia, és a művészet, mint terápia közti szignifikáns különbségeket, megismertük az egyensúly háromszögét és Platchnik érzelem kerekét – csak hogy a teljesség igénye nélkül felsoroljak pár új ismeretet. A mindfulness szerepe végig hangsúlyos volt az alkotás során – egyik délelőtt elmentünk egy kevésbé közismert rózsakertbe, ahol a mindful fotózást gyakoroltuk és a végén „land art” jelleggel készítettünk egy közös mandalát termésekből, amit hátrahagytunk a természet részeként.
A felhasznált alapanyagok és technikák is sokszínűek voltak, Marta nagyon színes repertoárral készült és mindenki számára volt legalább egy feladat, amiben teljesen szabadon kiteljesedhetett. Készült mozdulat-parafrázis műalkotás nyomán, festettünk intuitíven zenére, készítettünk hála-legyezőt, és legvégül az egy hetes élményből inspirálódva egy szobrot a hét során gyűjtögetett „kincsekből”.
Voltak egyéni és páros, sőt kifejezetten csoportos munkák. Érdekes volt megtapasztalni, hogy azonos szimbólum mennyire különböző jelentést is képes magában hordozni, vagy éppen ellenkezőleg – hogy bizonyos jelek, színek mennyire „globálisak”. Az önálló feladatokban volt lehetőségünk elmélyülni és felszínre hozni a saját érzéseinket, gondolatainkat egyéni fantáziavilágunk segítségével, míg a kooperatív alkotás során az egymást felemelő és megtartó közös munka élményét élhettük át. Marta a közös gondolkodás híve, minden feladatot alaposan átbeszéltünk és ötleteltünk a további felhasználási lehetőségekről, különféle variánsokról, akár kifejezetten a saját iskolánk profiljához illesztve. Rövid óratervezeteket is készítettünk, amiket megbeszéltünk egymással.
Több kortárs művész munkásságát vizsgáltuk művészeti és művészetterápiás szempontból (például Yayoi Kusama mentális betegsége, mint művészete generátora), Tony Orrico és Heather Hansen performansz jellegű alkotásairól is megtekintettünk több videót.
A csoportdinamika némiképp megosztott volt – a 10, csak női résztvevő közül nyolcan jöttek Lengyelországból, egy kolléga Szlovéniából és magyarként csak én voltam jelen. Azt tapasztaltam, hogy anyanyelvi társak nélkül sokkal nyitottabb és érdeklődőbb, bátrabb voltam (akár firenzei tartózkodásomhoz viszonyítva is), mint a lengyel pedagógusok – többen érkeztek egyazon intézményből, de akik máshol dolgoztak, ők is összezártak hontársaikkal és olykor kirekesztőek voltak, folyamatosan figyelmeztetni kellett őket, hogy lengyel helyett angolul kommunikáljanak. Ennek ellenére oldott és vidám hangulat jellemezte napjainkat, a szlovén kolleginával azóta is tartom a kapcsolatot, de az egyik lengyel iskolavezetővel is szándékunkban áll egy jövőbeni kollaboráció.
Kifejezetten kíváncsi voltam rá, hogy ez a képzés miben nyújt mást, mint a két évvel ezelőtti mobilitás. Voltak átfedések, főképp az elméleti anyagban és a mindfulness kapcsán, de inkább úgy éltem meg, mint egy kiegészítő, „ráépülő modult” az előzetes ismeretanyagra, ami abszolút szélesítette a látóköröm, mintegy kreatív tűzijátékként hatva rám. A megszerzett tapasztalatokat remekül be tudom építeni mind a közismereti művészeti oktatásba, mind az iskolánk alapfokú művészeti képzésének programjába. Intézményünkben nagy számban megtalálhatóak SNI tanulók, a szociális és személyes kompetenciák fejlesztése mindennapjaink része. A művészet terápiás és mentálhigiénét támogató aspektusa eddig is komoly szerepet kapott oktatásunkban (többek között segíti a gyerekek önkifejezését, önismeretét, konfliktuskezelését) így nagy örömömre szolgál, hogy bővült ismereteimet kamatoztathatom és munkámban hatékonyan alkalmazhatom.
Olaszország – Firenze (Késmárki Luca)
Europass Teacher Academy: Designing Inclusive Learning Environment
A Rákospalotai Meixner Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola képviselőjeként a 2019-es Erasmus+ pályázat keretein belül lehetőségem nyílt arra, hogy Olaszországba utazzak egy egyhetes továbbképzésre. Az általam választott kurzuson, Designing Inclusive Learning Environment, Firenzében vehettem részt az Europass Teacher Academy szervezésének köszönhetően.
Már az első nap magával ragadott a képzést vezető tanár személyisége, tanításhoz való hozzáállása és felkészültsége. A kurzus tematikáját átláthatóan és logikusan építette fel, az ismeretek egymásra épültek. Fokozatosan vezetett be minket az inklúzió és a differenciálás egyre mélyebb rétegeibe. A találkozáskor bemutatott prezentációk segítettek megismerni hallgató társaimat, szakmai munkásságukat és küldő intézményüket. Átbeszéltük a szegregáció, integráció és inklúzió közötti különbséget, illetve a lehetséges gátakat és akadályokat. A délután igazán kellemesen telt, bejártam Firenze főterét és élveztem a BL döntő nyereségéből fakadó nemzeti focihangulatot.
A második nap különböző stratégiákat tanultunk az összegyűjtött akadályok leküzdéséhez és az erősségek megerősítéséhez. A harmadik nap változatos stratégiákat, eszközöket és módszereket ismerhettünk meg, melyek segítséget nyújthatnak a speciális igényű tanulók oktatásához (nagy hangsúlyt fektetve a motiváció témakörére). Játszottunk néhány csapat építő játékot, melyek megerősítették a csoportkohéziót, illetve inspiráló ötleteket adtak az osztályközösség építéséhez.
A negyedik napon egy vezetett városnézésen vehettem részt, ahol érdekes történeteket halhattam Firenze híresebb és kevésbé ismert épületeiről. Délután további, az órai differenciálást elősegítő módszereket tanultunk, illetve megismerkedtünk az inklúziós index-el. Ezt követően nagyon érdekes volt saját iskolánkat megvizsgálni az inklúziós index tükrében: milyen szintű az iskolai inklúzió, milyen területeken szükséges fejlődni.
Az ötödik nap délelőttjén Fiesole gyönyörű városában jártam. Délután a képzést tartó tanár különböző internetes oldalakat mutatott nekünk, amelyek remekül alkalmazhatók az órai differenciáláshoz, illetve saját anyagok gyártásához. Zárásként önállóan terveztünk egy differenciált órát. A tervezetek bemutatását követően megkaptuk az okleveleket, megosztottuk egymással elérhetőségünket és elbúcsúztunk egymástól.
Szombaton egy fantasztikus Toszkán utazáson vehettem részt, ahol újabb nemzetközi barátokkal gazdagodtam. Egy túravezető segítségével felfedeztük Pisa, San Gimignano és Siena városát, illetve egy borkostolóban és egy klasszikus olasz ebédben is részesülhettem.
Az utazásra nagy elvárásokkal indultam, melyek maradéktalanul megvalósultak. Sikerült új ismereteket és ötleteket elsajátítanom, amelyeket alkalmazva elősegíthetem az iskolánkba járó speciális igényű tanulók inklúzióját. Új módszereket tanultam, amelyeket hasznosítani tudok az órai differenciálás során. Sokat fejlődött az angoltudásom. Megismerkedtem és érdekes eszmecseréket folytattam külföldi pedagógusokkal, valamint online kapcsolatba léptem egy román, egy amerikai és egy görög tanárral. Úgy érzem az Erasmus+ pályázatnak köszönhetően a Firenzében töltött idő alatt rengeteg tapasztalatot szereztem az önállóság, a kapcsolatteremtés és a szakmai ismeretek terén.
Málta – St. Julian (Nagy Zsuzsanna)
PROFESSIONAL COMMUNICATION SKILLS
A Rákospalotai Meixner Iskola Erasmus+ 2020 programjába iskolatitkárként, mint a project koordinátora kerültem be. A képzés fontossága így nyilvánvaló volt, meglévő nyelvtudásom bővítése a munkahelyi/hivatali angol frissítése és fejlesztése hasznos és kívánatos volt.
Egy egyhetes máltai képzést választottam az Executive Training Institute szervezésében, mely már a program leírásában is hasznosnak ígérkezett: „A nemzetközi munkakörnyezetben való működéshez szükséges nyelv, valamint a hatékony angol nyelvű kommunikációhoz szükséges szakmai készségek fejlesztése”.
Máltán még sosem jártam. Kicsit „Szicília”, építészetileg sok arabos beütéssel. Megannyi templom gyakori harangszóval, harangjátékokkal. Izgalmas, lüktető város, igazi mediterrán hangulat. Nincs homokos, csak sziklás fürdési lehetőség. Az viszont mindenhol. A tengerpart közvetlenül az út mellett kanyarog, vagy fordítva, bármikor megszakíthatod az utadat, egy kis fürdésre leruccansz, s mész tovább. A jobbos közlekedés szerintem megszokhatatlan, pláne egy bonyolult kereszteződésben, mindenhonnan jönnek, s ami nekünk jobbkezes, az nekik bal, ha lelépsz a járdáról először jobbra nézel, a buszmegállóba a szemközti oldalon az ellenkező irányból áll be a busz. Kedves, mosolygós, segítőkész emberek mindenhol, sok a fiatal, szépek, csinosak, napbarnítottak, nyitottak, közvetlenek. Meleg van, nagyon meleg, mégsem érzed azt, mint otthon, mert állandóan jár a szél. És a levegőnek mennyei tenger illata van. Az árak mint más mediterrán országokban, elfogadhatóak, Nyugat-európai viszonylatban olcsóság van.
A kurzus aktív gyakorlatot kínált az értekezletek, tárgyalások, prezentációk, telefonálás, e-mail írás és memorandum készítés szakmai kommunikációs készségek területén. Különös hangsúlyt fettetek a gördülékeny és pontos válasz képességének fejlesztésére azon helyzetekben, amelyekkel a mindennapi szakmai életében találkozhatunk. Beszélgettünk a munkával kapcsolatos aktuális témákról és eseményekről, a nemzetközi munka interkulturális vonatkozásairól, a munkahelyi morálról és etikettről, hasznos nyelvi fordulatokat tanultunk a szocializációhoz és a hálózatépítéshez kapcsolódóan.
Minden nap a tananyaghoz kapcsolódóan átvettük az angol nyelv használata során elengedhetetlen phrasal werb-ket, és minden oktatott kommunikációs formát három szinten tanultunk: formal, neutral, informal.
Megismerkedtünk az egyetértés/egyet nem értés, a „diplomatikus nem”, a véleménynyilvánítás és véleménykérés, a diplomáciai etikett, a tisztázás, az alku fordulataival.
Voltak páros-, kis-, és teljes csoportos gyakorlatok, akár a témakörök megvitatása, akár szöveg illetve hang után értési feladatok megoldása kapcsán.
8 fős csoportban dolgoztunk, 4 lengyel pedagógus egyazon intézményből érkezett, egyikük az iskolájuk igazgatója. Még egy lengyel pedagógus főiskolán angolt tanít, perfekt angol, erre képzésre a módszertan miatt jött, szeretné beépíteni a saját tanmenetébe. Egy marokkói származású francia bankár, akinek a szakmájában van szüksége a hivatali angol elsajátítására. Egy magyar IT-s kolléga, egy szegedi iskolában NOKS-os, és én.
Első napi előadónk Julie volt, angol származású professzionális oktató, 18 éve él Máltán. A bemutatkozás és az agenda átbeszélése után a munkahelyi szocializációról és a kultúrális diverzitásról beszélgettünk.
Második naptól a kurzus végéig Niel kísért bennünket, jó humorú, professzionális angol származású oktató, 27 éve él Máltán.
Vállalati esettanulmányon keresztül a tárgyaláshoz kapcsolódó fogalmakat, kifejezéseket, terminusokat tekintettük át, majd beszéltünk a sikeres prezentáció elemeiről, valamint a hivatali levelezés és email írás paneljeiről. A morál és etikett fogalmak közötti átfedések és különbségek azonosítását követően a kapcsolódó kifejezésekkel foglalkoztunk, valamint a meeting előkészítésének és levezetésének elemeivel ismerkedtünk meg. Az utolsó napon délelőtt a francia bankár csoporttársunk készített és tartott prezentációt a korábban vett szempontok figyelembevételével. A prezentáció kielemzését követően a munkahelyi telefonálás elemeit fordulataival zártuk a hetet.
Csehország – Prága (Hidvégi Jakab)
Encouraging Creative Thinking
Az Erasmus+ programba az év elején csöppentem bele, a Rákospalotai Meixner Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola pályázatával jutottam el Prágába egy egyhetes pedagógus-továbbképzésre. A kurzust a ITC- International Training Center szervezte és az Encouraging Creative Thinking nevet kapta. Leírása felkeltette az érdeklődésemet, a feldolgozott témák megismerését hasznosnak találtam, ezért döntöttem emellett a képzés mellett.
Csehország fővárosa egyből magával ragadott, három napot töltöttem a kurzus előtt a város és környékének megismerésével. A “száztornyú város”-t képtelenség volt bejárni, de rengeteg kulturális érdekességgel találkoztam.
A kurzus egy igényes és praktikus helyszínen tartották, könnyen megközelíthető volt tömegközlekedéssel is. Két oktatóval is megismerkedtünk, mindketten szépen beszéltek angolul, megkönnyítve a kommunikációt a csoport tagjai között. Egyikük különösen intenzív és inspiráló volt, nagy élmény ilyen különleges karakterrel megismerkedni.
Az első nap témája az ismerkedésre épült, jégtörő játékokkal tanultuk meg egymás neveit. A kreativitásról beszélgettünk, mint eszköz, mint a személyiség kiteljesedésének lehetősége. A hétfő délutáni program egy vezetett városnéző túra volt, a Prága nevezetességeit és érdekességeit ismertük meg egy remek idegenvezető irányításával. A délelőtti kultúrák közötti különbségeket megvilágító játékokat jól fűzte tovább a város eklektikája és története.
A keddi napon közösségépítő játékok után a kreatív ötletek születéséről, inspiratív környezetről beszélgettünk. Ábrákkal tették láthatóvá a nehezen mérhető ötletek születését és a NOW-HOW-WOW ábra szerint elhelyeztük a korábbi foglalkozások eredményeit. Délután a Gardner féle intelligencia-teszttel foglalkozunk, mi az önismereti és önértékelési részbe vezette át a képzést. A harmadik napon tanulási stílusok mellett a kérdések fontosságát taglaltuk. A nyitott kérdésekben rejlő lehetőségeket gyűjtöttük, amik segítségével könnyebben megnyilvánulhat a gyerekek személyisége. Csütörtökön a Bloom féle taxonómia szintjeinek megbeszélése után áttértünk olyan digitális felületeket ismertünk meg, ahol egyszerű, de ötletes feladatokra a megoldásokat könnyen tudjuk visszakapni, értékelésüket szemléletes módszerekkel tudjuk közzétenni. Az utolsó napunkon a multikulturalitás volt a vezérvonal. A csoport tagjainak lehetősége nyílt érdekességeket megosztani egymással magukról, munkájukról, országukról, kultúrájukról és oktatási rendszerükről. Mindig jól élmény új embereket megismerni, főleg ha hasonló érdeklődésűek és hasonló téren szeretnék személyiségüket fejleszteni és újra gondolni.
A Prágában eltöltött hetet összességében hasznosnak tartom, a játékok és foglalkozások kizökkentettek a szokásos megoldások rutinjából. Jó volt új emberekkel a megújulásról, mint az oktatás egyik mumusáról beszélni és nem csak beszéltünk, hanem megoldási lehetőségeket is gyűjtöttünk a problémáinkra.
Digitális jéghegyem felfedezése Máltán (Szilágyi Éva)
Go IWB! – Interactive Learning and Teaching on the Interactive White Board, Alpha School of English, Málta
Azt hiszem, az elmúlt két nyarat (is) befolyásoló Covid-helyzet minden Erasmusos ösztöndíjast kisebb-nagyobb mértékben érintett – illetve, – ha stílusos akarok lenni, és az eredeti kurzusom témájához kapcsolódni – megviccelt. Én például 2019-ben egy kifejezetten angoltanároknak tartandó „Hogyan használjuk az angol humort nyelvórákon” című kurzusra jelentkeztem Canterbury-be. Aztán jött a Brexit, a képző kivonult az Egyesült Királyságból. Aztán jött a Covid – és a kálvária: többszörös tanfolyam -, helyszín-és időpontmódosítások, -lemondások. Frusztráció, bizonytalanság. Tépelődés. Döntés: megyek. Na de hova? Új képzőt, új helyszínt, új tanfolyamot választottam – 2021 nyarán, alig 1 hónappal a tervezett kiutazás előtt. Újra megválaszoltam magamban magamnak a kérdéseimet: Miben szeretnék én szakmailag fejlődni? És melyik országban? Így esett a választásom egy tanári digitális kompetenciákat fejlesztő kurzusra, Máltán.
NEM a végére hagyva a kiutazásom summáját: ennyi bonyodalom, negatív előzmény után egy minden szempontból tökéletes hetet töltöttem Máltán 2021. július 18. és 25. közt.
Máltára abszolút szubjektív szempontok miatt esett a választásom: kicsi, mediterrán, egzotikus. Gyönyörű, nyilván. Kiváló földközi-tengeri pozíciója miatt könnyebb azt felsorolni, melyik aktuális nagyhatalom nem próbálta leigázni – ezt a jellemzőt a magyar történelemmel rokon vonásként értékeltem, és azonnal a szívembe zártam országot, népet – előre is. Persze, az sem volt mellékes, hogy megfelelő időben volt nekem való tanfolyam.
A kurzust az 1991 óta működő Alpha School of English szervezte. Már az utazás előtt is hihetetlen kedvesek és segítőkészek voltak és ugyanezt a rugalmas, a csoporthoz igazodó nyitott hozzáállást tapasztaltam kintlétem alatt is. Profik, a háttérmunkákban és a kurzusvezetésben is. A mi oktatónk, Sarah, egy norwich-i brit hölgy, egy személyben egyesítette a kiváló angoltanárt és szakmai továbbképzőt. A csoportunk 5 lengyel, 3 cseh, 1 német hölgyből állt, Magyarországot egyedül képviseltem. 9 órától fél 3-ig tartottak az órák, három másfél órás blokkban. Csütörtökön ’Cultural experience Day’-t szerveztek a csoportunknak, amikor is egy kedves máltai hölgy, a nyelviskola alkalmazottja végigkalauzolt bennünket a máltai partvonalon, vicces kis anekdotákkal fűszerezve a lenyűgöző látványosságok ismertetését. Pénteken pedig ’Dissemination Day’-t tartottunk, amikor mindenki számot adott egy 15 perces prezentáció formájában, mit tanult a héten. Tanulásunk fókusza a digitális eszköztárunk és kompetenciáink fejlesztése volt –elsősorban interaktív táblán, de számos olyan lehetőséggel is megismerkedhettünk, amelyeket használhatunk mind a jelenléti, mind a hibrid, mind az online oktatásban. Sarah, az oktatónk, profi angoltanárként végig bennünket bevonva tanított, mindig ’warmer’-rel, bemelegítéssel kezdte, pontosan érzékelte, mikor fáradunk, akkor be-bedobott egy jó kis ’filler’t, időkitöltő, átvezető feladatot, – e két téren is gyarapodott a feladatbankom. A digitális eszközök, felületek megismerésében lehetőségünk volt az oktatónk által előre készített feladatokba bekapcsolódni –mintha diákok lennénk, majd saját feladatokat is készíteni és egymással megosztani. Nyilvánvalóan a kipróbált eszközök, felületek alaposabb megismeréséhez hosszabb elmélyülés, sok-sok munkaóra kell majd, de mindenképp megkínáltak minket egy nagyon gazdag kóstolóval. Noha már minden csoporttag túl volt kétszeresen is az online oktatáson –érdekes volt egymás tapasztalatait hallgatni e téren is – mindannyian sok újat tanultunk. S bár egy kérdőív alapján mindannyiunkról az derült ki, hogy ’digitális bennszülött’ek vagyunk, (szemben a ’digitális bevándorlókkal), én még mindig azt érzem, hogy a saját digitális jéghegyem csúcsát olvasztottam tovább –ráláthattam arra, a lehetőségek mennyire szédítőek. A teljesség igénye nélkül ízelítő a tananyagból: új interaktív táblai software (ActiveInspire), komplex digitális órák tervezése (Nearpod, Blendspace, Thinglink –ez utóbbi személyes kedvencem), digitális értékelő felületek (Classkick, Socrative), angoltanári feladatgyűjtemény (Learnhip) megismerése. Blogot (!) is írtunk. Szépen, fokozatosan szeretném ezeket majd úgy megtanulni, hogy egyre bátrabban használjam a napi tanításban.
Természetesen az élet fél 3 után, miután befejeződtek az órák, is folytatódott – beszélgetés a helybeliekkel, (mindenki, de tényleg mindenki közhelyesen kedves és segítőkész) esténként hamisítatlan mediterrán hangulat, délutánonként pedig Málta bejárása. Gyalog a part menti kis településeken, amelyek, mint a balatoni falvak, összeérnek, (Szt. Pál öböl – itt volt a nyelviskola, Qawra – itt volt a szállásom, Bugibba), busszal – megbízható, tiszta, olcsó (Rabat, Mosta, Mdina, Valletta –a főváros), sőt, a szombati szabadnapon még komppal is –áthajóztam Gozo-ra, a 2. legnagyobb szigetre. Sok-sok csodaszép hely, igazi bibliai táj, a világ 3. legnagyobb dómja, Szent Pál kultusz, katakombák, a Szent János Lovagrend palotái, Kalipszó nimfa szigete – sorolhatnám még a látnivalókat. Engem Valletta nyűgözött le leginkább gyönyörű, rendkívül egységes stílusú lakó-és középületeivel, a sokszínű kultúra jelenlétével (londoni telefonfülke, mediterrán palota, arab lakóház), a tengerpartjával. Apropó tenger: sziklás, de kristálytiszta, minden strand ingyenes.
Hálás vagyok ezért a hétért (első Erasmus-utam volt egyébként), örülök, hogy végül minden részlet a helyére került és csak ajánlani tudom az országot, a képzőt is.
Olaszország – Firenze (Varga Levente)
EUROPASS TEACHERS ACADEMY: JÁTSZD EL, RAKD KI, ÉPÍTSD FEL… – MATEMATIKA AZ ALSÓ TAGOZATBAN – 3-4. OSZTÁLYOS TANÍTÓKNAK
A Rákospalotai Meixner Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola másodszor is sikeresen pályázott a Tempus Közalapítvány által kiírt Erasmus+ pályázatra. A pályázat keretein belül nekem is lehetőségem nyílt arra, hogy ismételten résztvevője legyek Erasmus mobilitásnak. A Covid-19 járvány miatt egy évvel eltolódott a képzés, és Dublin helyett Firenzébe került megrendezésre. Az időpont és helyszín változása azonban cseppen sem csökkentette lelkesedésemet.
A Játszd el, rakd, ki, építsd fel… matematikai továbbképzés fókuszában a Varga Tamás és C. Neményi Eszter nevéhez fűződő cselekvő tapasztalatszerzésen alapuló matematika módszertan állt, melyet a új Nemzeti Alaptantervhez igazítva, azzal párhuzamosan tanulmányoztunk. Kifejezetten örültem, hogy az ezt megelőző mobilitásom szorosan kapcsolódott a témához, mondhatni arra épült. Oktatónk tapasztalt pedagógusként magas színvonalon, gyakorlatorientált képzést tartott. Szaktudása és lelkesedése nagyon inspiráló és magával ragadó volt. Az elméleti képzési részeket mindig átültettük a gyakorlatba, ezáltal is sok mögöttes tartalmat adva annak. Sokszor magunk is kipróbáltunk egy-egy jó gyakorlatot, amit kifejezetten élveztem.
A nyelvi képzés egy szintfelmérő beszélgetéssel kezdődött, így osztottak bennünket két kisebb csoportra. A képzést tartó amerikai lány mindig nagyon kedves és nyitott volt, így nekünk is részünk volt a képzési tematika kialakításában. Az angol nyelvtanon, szókincsbővítésen kívül főként a szóbeli kommunikációs készség fejlesztésére került a hangsúly. Ezt nem csak a képző helyszín falai között volt alkalmunk kipróbálni, hanem többször is a Firenze csodaszép városában is gyakorolhattuk.
Egy szervezett, angol nyelvű városnéző túra során legendákat, érdekességeket tudhattunk meg a városról, épületekről, ott élőkről. Azért is örültem, hogy volt erre lehetőségünk, mert sok olyan információval gazdagodhattunk, amire egyébként nem lett volna lehetőségünk. Az utolsó napon egy applikáció (GooseChase) segítségével vettük nyakunkba a várost, ahol csapatokban különböző érdekes feladatot kellett végrehajtanunk ezáltal gyakorolva az angol nyelvet.
A kurzusokról összességében elmondható, hogy nagyon hasznosak, praktikusak és gyakorlat orientáltak voltak. Az oktatók kedvesen, energetikusan és nagy profizmussal végezték végig a tanfolyamokat.
A kurzusok időbeosztása, illetve időtartama lehetőséget nyújtott arra, hogy alaposan megismerhessük Firenze csodálatos városát. A méltán híres épületek; templomok, múzeumok, szobrok, festmények gyönyörű látványuk mellett művészettörténetileg is igencsak jelentősek. Fiesole, Orti del Parnaso és Giardino delle Rose pedig magával ragadó, nyugodt kikapcsolódásra ad lehetőséget az arra látogatóknak. A hétvége során lehetőségünk volt egy buszos kiránduláson is részt venni, ahol ellátogattunk a Toszkán borvidékre (borkóstolóval egybekötött ebéd keretén belül), megnéztük Pisa-t, San Gimiano-t, valamint a Sienna-t (ahol szintén angol nyelvű idegenvezetővel ismerkedtünk meg a várossal).
A Firenzében töltött két hét nem csupán szakmailag adott inspirációt, hasznos tudást, mellette az angol nyelvi kompetenciám is sokat fejlődött, nem utolsó sorban pedig örök emlékekkel, élményekkel, emlékekkel gazdagodtam.
Írország – Dublin (Varga Zsófia)
Methodology and Language Development
Immáron második alkalommal vettem részt külföldi képzésen az Erasmus+ pályázatnak köszönhetően. A világjárvány nem tette lehetővé, hogy tavaly utazzunk ki az általunk választott tanfolyamokra, ezért a 2020-as képzések 2021 nyarára tolódtak. A programban idén tízen vettünk részt a tanári karból. A pandémia sajnos több kollégámnak is megnehezítette az utazás megszervezését. Azonban az általam választott képző, valamint a szállás, amit biztosítottak, tárt karokkal várt, így a szervezés nem okozott számomra különösebb problémát.
A mobilitásra való felkészülés ideje alatt a tanártovábbképzések által feltüntetett kurzusokon belül ismét az angol nyelvi oktatást érintő tanfolyamokra koncentráltam. Hosszas utánajárás után, a választásom végül a CES (Centre of English Studies) iskolának a Methodology and Language Development képzésére esett, ahol a módszertani ismeretem bővítése mellett, angol nyelvi fejlesztés zajlott. Ezután motivációs levelet írtam és kitöltöttem az oktatók által elküldött dokumentumokat, augusztusban pedig elutaztam Dublinba a továbbképzésre.
Ismét óriási előny volt számomra, hogy anyanyelvi környezetben tapasztalhattam meg különböző oktatási eljárásokat. A kint töltött két hét folyamán számos új ismeretre tettem szert. Az iskola Dublin belvárosában volt, ahol minden nap reggel kilenctől délután egy óráig tartottak az óráim. A csoportban kilencen tanultunk, egy cseh, két szlovák, három lengyel, valamint velem együtt hárman voltunk magyarok. Tanárunk egy különösen jó humorú, ír férfi volt. Az órák mindig remek hangulatban teltek, a délutánok további részében pedig választható programjaink voltak. Lehetőségünk volt részt venni az iskola által szervezett kirándulásokon, városnézésen, múzeumlátogatáson, valamint egy héten két alkalommal maradhattunk is az iskolában előadást hallgatni az ír kultúráról, és irodalomról.
Az első hét jégtörő beszélgetéssel kezdődött. Itt előre megadott kérdések alapján kicsit megismerkedhettük egymással, valamint tanárunk, Gavin is érdeklődéssel figyelte a beszélgetéseket. Először is megosztottuk egymással, hogy ki mit élvez a tanításban. Ezután arról is beszélgettünk, hogy ki hol tanít, kinek mi a hobbija, valamint meséltünk egymásnak pár szót a családjainkról is. Ez egy remek lehetőség volt arra, hogy mindenki oldódjon kicsit, mielőtt belefogtunk a tanulásba. Az órák minden nap interaktívan teltek, sok páros- és csoportmunkával.
Többek között tanultunk arról, hogy melyek egy nyelvtani lecke lépései, majd megismertünk online szótárakat is. Van közöttük olyan, ahol meg lehet hallgatni a szavak kiejtését, valamint olyan is, ahol rövid filmrészletek által tanulhatunk különböző angol kifejezéseket. A következő alkalommal a városi élet volt a téma. Itt először a saját kedvenc városunkról kellett írnunk néhány mondatot, majd ezt osztottuk meg párban a csoporttársainkkal. Ezután tanultunk a városokkal kapcsolatos különböző kifejezésekről. Eközben Gavin power point bemutató segítségével osztotta meg velünk, hogy milyen formái lehetnek a városoknak, és városrészeknek. Majd közösen gyűjtöttünk problémákat a városi élettel kapcsolatban, mint például a közlekedési dugó. Ezekhez különböző kifejezéseket is tanultunk (pl.: bumper to bumper). A szociális élet volt a következő témánk. Itt megosztottuk egymásal, hogy ki hol és hogyan szokott kikapcsolódni, időt tölteni a barátaival. Tanultunk a az „ugye” (question tags) kérdésekről, amit gyakran hallok a filmekben, amiket az utóbbi időben néztem. (Pl.: She has a new car, doesn’t she? Ennek a mondatnak a jelentése, hogy van egy új autója, ugye?) Az ezt követő alkalommal a könyvekről beszélgettünk. Elolvastuk különböző könyvek tartalmát, valamint arról is beszélgettünk, hogy mi magunk milyen könyveket szeretünk olvasni. Ezután több érdekes témát érintettünk még, amelyek kapcsán hosszas és érdekes beszélgetések alakultak.
számos érdekes programban vettem részt. Kialakult egy hat fős kis csapat, amelyben magyarok és lengyelek voltunk. Szinte minden délutánt együtt töltöttünk, közben már informális keretek között, rengeteg érdekes dologról beszélgettünk. Kipróbáltuk a helyi ételeket, italokat, és olyan helyeken fordultunk meg, ahol előttünk több híres énekes, író, színész is járt, neveik pedig a hely falán vagy a talajon voltak feltüntetve. Kétszer elmentünk vonattal a tengerpartra. A Howth kikötőből lenyűgöző látvány tárult elénk. Dublin belvárosában minden nap sétáltunk, és eljutottunk különböző galériákba és múzeumokba is. Akár csak Angliában, itt is mindegyik busz emeletes. Hétvégén messzebbre is eljutottam. Az első hét zárásaként részt vettem egy egésznapos túrán. Busszal indultunk Dublinból, majd először Glendalough, Wicklow, majd Kilkenny várost látogattuk meg. A következő hétvégén elutaztunk Írország túloldalára Galwayba, majd a Moheri sziklákhoz. Innen lélegzetelállító látvány tárult elénk az Atlanti-óceánra.
Az idei Erasmusról is úgy jöttem haza, hogy úgy érzem, bármikor szívesen újra átélném ezt az utazást. Az emberek, akiket megismertem, a programok, valamint az új ismeretek, amiket szereztem, mind feltöltöttek és arra sarkallnak, hogy továbbra is nyissak a világ és az új ismeretek felé. Az élet ugyanis ott kezdődik, ahol a komfortzónánk véget ér!
Olaszország – Firenze (Zubor-Kolozsi Réka)
EUROPASS TEACHERS ACADEMY: JÁTSZD EL, RAKD KI, ÉPÍTSD FEL… – MATEMATIKA AZ ALSÓ TAGOZATBAN – 1-2. OSZTÁLYOS TANÍTÓKNAK
A Rákospalotai Meixner Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola tanítójaként a 2019-es Erasmus+ pályázat keretein belül lehetőségem nyílt arra, hogy Olaszországba utazzak egy kéthetes mobilitásra. A választott kurzuson, matematikai továbbképzésen vettem részt, melynek a neve: Játszd el, rakd ki, építsd fel… – Matematika az alsó tagozatban – 1-2. osztályos tanítóknak az Europass Teacher Academy szervezésében.
2. osztályos matematikát is tanító pedagógusként rendkívül fontosnak tartom a játszva tanulás elvét, így nagyon örültem ennek a 2 hetes mobilitásnak, ahol tudásomat elmélyíthettem, valamint új ötletekkel lehettem gazdagabb. A matematikai kurzus magyar nyelven zajlott, így a hozzá kapcsolódó angol tanfolyamot is nagyon hasznosnak találtam.
A matematika órák 8:00-9:30 ig, az angol pedig minden nap 9:45-11:30-ig tartott. A matematikai szemlélet, amit az oktatónk képviselt, már ismert volt számomra, hiszen jómagam is a Varga féle szemléletrendszerben tanítom a matematikát. A kifejezetten erre a módszerre épülő matematika könyv, amit -a tanfolyamon tanító oktató is írt- pedig alap felszereltség a tanóráimon.
A matematika feladatok, játékok nagy többsége egyszerű, bármikor elkészíthető, könnyen beszerezhető eszközökön alapszik, aminek a mozgatórugója a tevékenykedtetés. A tudást pedig mi magunk is tevékenységgel sajátítottuk el. Rengeteg játékot, feladatot eljátszottunk, magunk is tapasztaltuk a velük járó nehézségeket, vagy éppen a differenciálási lehetőségeket.
Külön kiemelnék néhány játékot, amit a matematika órák hasznos részei lehetnek:
Tenzi
2 játékos játssza a játékot. 10 db dobókockára van szüksége minden játékosnak. Egyszerre dob a két játékos mindkét kockával. Amikor dobtak a kockákkal, gyorsan kiválasztják azt a számot, amiből a legtöbbet dobták. Ezeket a kockákat a játékterület szélére rakják, és a maradék kockákkal újra dobnak. Ez mindaddig folytatódik, amíg mind a 10 kockájuk nem ugyanazt a számot mutatja. Ha valakinek mind a 10 kockáján ugyan az a szám található, bekiabálja, hogy Tenzi. Ekkor véget ér a játék.
Rontó játék
Kirakunk néhány dolgot. Az egyik játékos mond róluk egy igaz állítást. Ezután a következő játékos valahogyan módosít a kitett elemeken úgy, hogy az előbbi állítás már ne legyen igaz. Ezután a változtató játékos megfogalmaz egy újabb igaz állítást. Már elhangzott állítást ismételni nem lehet. Így megy ez addig, amíg tudják folytatni
Latolgató
6 db kört rajzolunk egy lapra, majd beleírunk minden körbe egy számot 1-6.
A játékosok célja: megszabadulni a gyufaszálaiktól. Aki elsőként teszi le az utolsó gyufaszálát a játéktábla valamelyik mezőjére, az lesz a győztes. Minden körben a játékos dönti el, hogy egyszer, kétszer vagy háromszor dob-e a dobókockával. (Nem kell előre eldönteni, bármikor meg lehet állni. Egyszer dobni azonban kötelező.) Egy dobás után, ha a dobott számnak megfelelő mező üres, akkor rá lehet helyezni egy gyufaszálat. (Megszabaduljunk egy gyufaszáltól.) Viszont, ha a dobott számnak megfelelő mezőn már van egy gyufaszál, akkor azt fel kell venni „kézbe”. (Kapunk egy gyufaszálat.) Kivétel ez alól a 6-os mező, ugyanis az „kút”, onnan sosem kell felvenni, gyűlhetnek benne a gyufaszálak. (Végleg megszabadulunk egy gyufaszáltól.)
Skócia – Edinburgh (Kornis Andrea)
„Enhanced English skills with Scottish culture”
Eredetileg más városban, más nyelviskolában terveztem fejleszteni az angol nyelvtudásomat, de a COVID felülírta a terveimet. A képző először 2021-re halasztotta, majd lemondta a tanfolyamot, ezután esett a választásom az Inlingua Edinburgh elnevezésű tanfolyamára. Megnyugodva, örömmel vártam a fejleményeket…
Mondhatni túlzott optimizmussal. Mikor kiderült, hogy marad a kéthetes karatén, újabb – némileg kétségbeesett – keresgélés következett. Hozzá kell tennem, hogy szerencsére a Hungary Expert és munkahelyem, a Rákospalotai Meixner Általános Iskola pályázati koordinátorának a segítségével. Erre nagyobb szükség lett, mint gondoltam, mert amikor mégis törölték a karantént, a képző jelezte, hogy nem téríti vissza a tanfolyami díjat… Nem tudtam volna egyedül megoldani. Minden az utolsó utáni pillanatban, új szállás, jegyátírás, teszt itt, teszt ott…
Szerencsés érkezés, megtalált szállás, első látásra csodálatos város. Meg másodikra, meg harmadikra, és azóta is csodálatos, amikor olvasok róla… Ezért tudom azt mondani, hogy szívesen mennék újra.
Biztos vagyok benne, hogy a képző munkáját is megnehezítette a COVID. Nyilván nem lehetett olyan vidám közösségi élet, szakmai és baráti beszélgetések, mintha több hallgató lett volna jelen. Mint egy évekkel korábbi képzésen az IPC Exeterben – az ottani emlékek nagyon magasra tették a mércét.
Ez más volt. Mindent átgondolva úgy érzem, kevesebb. A létszám miatt?
Mindenki segítőkész volt és kifogástalanul udvarias. Valamennyi tanár, akivel találkoztam, jól képzett és türelmes volt. Volt séta a Nemzeti Galériában, a Modern Művészetek Múzeumában és a Leith partján esőben végig. Csodálatos volt, szívből köszönöm. Whisky kóstoló mélyreható magyarázattal, múzeumpedagógiai képzéssel is felérő látogatás egy georgiánus házban.
De: Az én csoportomban ketten voltunk, én az egyetlen Erasmus programos. A másik csoport létszáma a két hét során változott, három és öt között. Az angol nyelv oktatása minden nap 12 óra előtt befejeződött. A honlapon szereplő „Spoken Performance” délutáni foglalkozások nem voltak megtartva. Az azt követő programoknak is csak a töredékét valósították meg. Sajnos nem tudhatom, milyen az iskola amikor a járványhelyzet nem szól közbe, de itt annyira közbeszólt, hogy az aggodalmas előkészületek után már eszembe sem jutott rákérdezni a hiányokra. Természetesen fel lehet fedezni a várost egyedül is, de ha egy jól megtervezett „skót kultúra” programot ígérnek…
Szerencsére ez a város magától is mesél. Ahogy sétálsz, megfigyelsz dolgokat, megkapod a magyarázatot arra, miért olyan szigorúak a beutazókkal. Talán mert magukkal is! Maszkok, fertőtlenítés, limitált létszám, regisztráció a rendezvényeken. Humorral kezelt helyzetek, maszkok még a nyári fesztivál bábjain is…
Mesél a város Máriáról, a skótok királynőjéről, viharos évszázadokról, testvérharcról, vallási viszályokról. Athur királyról, akinek itt a „széke”, arról, hogy hol volt, hol nem volt Rowlings. Mesélnek a György korabeli épületek és az istállóknak nevezett utcák fejlődésről, gazdagokról, szegényekről. Mesél a tenger apályról és dagályról, háborúról, békéről. A járványhelyzet miatt ablakokban megnyitott kiállítás a környezetvédelemről. A folyócskát kísérő sétány malmokról, múltról szól, akár a királyi vár a város feletti sziklán – csak a másik oldalról. Az egyik temető az orvostudományt kiszolgáló sírrablásokról, a másik szeretetről, kutyahűségről. Az „Auld Lang Syne” a Burns emlékműnél – érdekes módon Európáról. A Nemzeti Múzeum – ami nem mellesleg egy óriási, gyönyörű, szerethető nemzetközi játszótér – a Világról.
Edinburghban jó vendégnek lenni.
Tenerife (Késmárki Luca)
Outdoor learning and adventure education: Special edition Trekking in Tenerife
Az Erasmus+ pályázat keretében a Rákospalotai Meixner Általános Iskola képviselőjeként részt vehettem az “Outdoor learning and adventure education” című képzésen Tenerifén, ahol lenyűgöző környezetben sajátíthattam el az élménypedagógia és a tapasztalati tanulás rejtelmeit.
A Tenerifén töltött egy hét alatt ízelítőt kaphattam a sziget kultúrájából, ételeiből és hangulatából. Bepillantást nyerhettem rendkívül változatos természeti adottságaiba: az egzotikus növényvilágba, a fekete homokkal borított óceán partokba és a lélegzetelállító vulkanikus hegységbe.
A képzés új perspektívát adott a tanításhoz, mely a saját tapasztalatra, a természeti lehetőségekre és a tanulási motivációra épít. Megismerhettem az outdoor learning filozófiáját, elméleti hátterét és természetesen a tervezés és a megvalósítás folyamatát. Új élménypedagógiai játékokat, kihívásokat és feldolgozási lehetőségeket tanulhattam. Emellett megcsodálhattam Puerto de la Cruz, La Laguna, Garachico különféle színekben pompázó épületeit, pálmafáit, banánültetvényeit és a sziget történelmét.
A csoportos túrák és programok által új barátságokkal gazdagodhattam. A közös tevékenységek és beszélgetések során pedig sokat hallhattam az izlandi és német oktatási rendszerről, illetve a részt vevők kultúrájáról.
Összességében csodálatos egy hetet töltöttem Tenerifén, amely minden szempontból az egyik legváltozatosabb, legsokoldalúbb és legszebb hely, amelyet valaha láttam. A lélegzetelállító környezetben történő kirándulások és a természetben megvalósuló interaktív tanulás felejthetetlen élmény volt számomra, ahol nemcsak hasznos tudással gazdagodtam és új kapcsolatokat építettem, hanem belekóstolhattam a spanyol életérzésbe és kultúrába, valamint gyönyörködhettem Tenerife lenyűgöző élővilágában és az óceán fergeteges erejében.
Erasmus+, Bologna
A Rákospalotai Meixner Általános Iskola erasmus pályázatához csatlakozva részt vettem a Bolognában megszervezett “Outdoor learning” (Élménypedagógia) képzésen. A otthont adó város tökéletes helyszíne volt, mert a történelmi város turisztikai látványosságain kívül komoly múltja van a természetben való ismeretszerzésnek.
Egy bő hetet töltöttünk ott társaimmal, akik Európa különböző országaiból érkeztek (Görögországból, Litvániából, Kanári-szigetekről, de még Alaszkából is. A különböző kultúrákból érkező résztvevők és a gyönyörű helyszín egészen izgalmas és érdekes közeget alkotott, ami nem hátráltatta, hanem segítette az ismerkedést, az új ismeretek megszerzését.
A program a következő főbb részeket foglalta magába:
- a csoport tagjainak megismerése
- városismeret
- Kurt Hahn elmélete és módszertana
- élménypedagógiai játékok
- a természeti vagy antropomorf környezet nyújtotta lehetőségek oktatási célokra
Érdekes, hogy más oktatási rendszerekből érkeztek a résztvevők, így a közös pontok és hangsúlyok megtalálása érdekesen alakította a tudás átadásához szükséges feltételekről kialakított képet. A Villa Gighi park bejárása és megismerése kézzelfoghatóvá tette, hogy városi környezetben is kialakíthatóak védett helyek, ahol nem tantermi keretek között juthatnak új ismeretekhez. A digitális eszközök nyújtotta lehetőségekbe is belekóstoltunk, egy városismereti játékot csináltunk végig a történelmi belvárosban, megismerve több érdekes részletet is. Ennek a “kincskereső” játéknak a szerkesztői felületét kipróbáltuk és saját kihívásokat is készítettünk. Az elméleti háttérről és az élménypedagógia létjogosultságáról való diskurzus volt számomra a legérdekesebb, a komoly szakmai érvelések tették igazán komollyá.
A felfedezés örömforrás (Tóth Zsuzsanna)
Ne áruld el, segítsd a felfedezésben! – avagy felfedeztetés matematikaórán
A Rákospalotai Meixner Általános iskolát képviselve az Erasmus + keretei belül részt vehettem 2022 nyarán A felfedezés örömforrás Ne áruld el, segítsd a felfedezésben! – avagy felfedeztetés matematikaórán című kurzuson.
A tanfolyam a gyönyörű horvát városban, Rovinjban volt. Már a megérkezéskor lenyűgözött a város hangulata, kicsinysége, szépsége.
A délelőtti órákat egy helyi iskolában töltöttük, melynek állapota, felszereltsége tökéletes volt. Előadóink lendületesen, nagyon inspirálóan tanítottak. Az egy hét alatt olyan gyakorlati tudást szereztem, melyet a mindennapi munkám során a matematika órákon hasznosítani tudok. Természetesen nem vettük át a teljes általános iskolai tananyagot, csak néhány témakört érintettünk, de rengeteg játékötletet kaptunk, játékkereteket ismertünk meg. Nagyon élveztem az órákat! Tetszett az is, hogy mindez magyar nyelven történt. Sok új kollégát ismertem meg, akikkel azóta is tartjuk a kapcsolatot a messenger csoport segítségével. Ötleteket, tananyagokat küldünk egymásnak, folytatva ezzel a képzést.
Órák után a város szépségeiben gyönyörködtünk, nagyokat sétáltunk és élveztük a tengerpartot. Igazi nyaralással egybekötött hét volt, pihenéssel, kikapcsolódással. Örömömre szolgálna, ha ennek a kurzusnak lenne folytatása.
Szabadtéri tanulás és felfedező oktatás a négy évszak szigetén (Zubor-Kolozsi Réka)
Az Erasmus+ pályázat keretében a Rákospalotai Meixner Általános Iskola egyik pedagógusaként részt vehettem az “Outdoor learning and adventure education” nevű képzésen Tenerifén, ahol megismerkedtem az élménypedagógia szellemével és a tapasztalati alapon való tanulással.
Utazásom során számos új dologgal találkoztam, könnyen és jól felhasználható gyakorlatokat ismerhettem meg.
- Az oktatás során több ismerkedős, névtanulós játékra is sor került, ami remekül hasznosítható vagy akár átalakítható, ha valami változást szeretnénk bevezetni az osztályközösségünkben, esetleg a pedagógus vagy a gyerekek újak.
- Számos olyan feladattal találkoztam, amely valamelyik tantárgyhoz köthető, mégis a természet nyújtotta eszközöket használja fel.
- A kreativitás fejlesztése minden körülmények között fontos és az ilyen típusú feladatok izgalmassá tehetik a kirándulást a természetben. A képzés során több ilyen jellegű feladattal is találkoztam.
- A csapatmunka rendkvül fejlesztően hat a közösségekre. Számos ilyen feladatban volt részem. Volt olyan, amely során a tagok cserélődtek, de volt olyan is, ahol egyéninek indult a keresés, de csapatmunkává forrta ki magát. Ez után akár a csapattagok cserélésével is lehet a megszerzett tudást megosztani a többiekkel.
A feladatok kitűnően átgondolt struktúra alapján épültek fel. Az ismerkedés volt az első lépés, és egymás kultúrájának megismerése játékosan. Ezek után a már megismert csapattagokkal való együttműködés, majd az ismeretanyagok elsajátítása a szigetről, valamint különböző tantárgyakhoz kapcsolódva.
A vége pedig egy jól összefolaló közös ábra készítése volt a cél, ahol mindenki belerakta azt, amit a képzés adott neki.
A feladatok során nem csupán a személyiség, vagy a tantárgyi tudásunk fejlődött, de szélesítettük ismereteinket egymás országával, kultúrájával kapcsolatban is. Szinte az összes érzékszervünket használnunk kellett a különböző gyakorlatok során. Volt szembekötős, ízlelős, de hang alapján tájékozódós és szemmel keresős feladatunk is. Ezzel a leghatékonyabban szívtuk magunkba a különböző információkat.
A tanulás mellett lehetőségünk volt kikapcsolódni és megismerkedni Tenerife csodálatosan változatos növény és állatvilágával, valamint természeti kincseivel.
Rendkívül szerencsésnek érzem magam, mert hihetetlenül sokat tanultam ez alatt az egy hét alatt. A szigeten található Teide vulkánnak köszönhetően mind a növényzet, mind a táj nagyon egyedi és lélegzetelállító volt. A képzés pedig nagyon hasznosnak bizonyult. A feladatok rendkívül inspirálóak voltak, így számos új ötlettel tértem haza, amit a saját környezeti adotságainknak megfelelően és a gyerekek személyiségéhez mérten hasznosítani tudok majd. Ezen kívül nagyon kedves és rendkívül érdekes emberekkel ismerkedtem meg.
A környezet szépsége kikapcsolt, a társaság feltöltött és a képzés rengeteg új lehetőséget tanított a természetben történő oktatással kapcsolatban. Ugyan Tenerife szigetét hódítottuk meg, a gyakorlatok azonban bármilyen szabadtéri helyszínen megállják a helyüket. Könnyedén tudom a tanultakat kapcsolni a Meixneres szemlélethez. Hálás vagyok, hogy egy ilyen hasznos és élményekben gazdag képzésen vehettem részt.
Outdoor learning and adventure education: Special edition Trekking in Tenerife (Késmárki Luca)
Az Erasmus+ pályázat keretében a Rákospalotai Meixner Általános Iskola képviselőjeként részt vehettem az “Outdoor learning and adventure education” című képzésen Tenerifén, ahol lenyűgöző környezetben sajátíthattam el az élménypedagógia és a tapasztalati tanulás rejtelmeit.
A Tenerifén töltött egy hét alatt ízelítőt kaphattam a sziget kultúrájából, ételeiből és hangulatából. Bepillantást nyerhettem rendkívül változatos természeti adottságaiba: az egzotikus növényvilágba, a fekete homokkal borított óceán partokba és a lélegzetelállító vulkanikus hegységbe.
A képzés új perspektívát adott a tanításhoz, mely a saját tapasztalatra, a természeti lehetőségekre és a tanulási motivációra épít. Megismerhettem az outdoor learning filozófiáját, elméleti hátterét és természetesen a tervezés és a megvalósítás folyamatát. Új élménypedagógiai játékokat, kihívásokat és feldolgozási lehetőségeket tanulhattam. Emellett megcsodálhattam Puerto de la Cruz, La Laguna, Garachico különféle színekben pompázó épületeit, pálmafáit, banánültetvényeit és a sziget történelmét.
A csoportos túrák és programok által új barátságokkal gazdagodhattam. A közös tevékenységek és beszélgetések során pedig sokat hallhattam az izlandi és német oktatási rendszerről, illetve a részt vevők kultúrájáról.
Összességében csodálatos egy hetet töltöttem Tenerifén, amely minden szempontból az egyik legváltozatosabb, legsokoldalúbb és legszebb hely, amelyet valaha láttam. A lélegzetelállító környezetben történő kirándulások és a természetben megvalósuló interaktív tanulás felejthetetlen élmény volt számomra, ahol nemcsak hasznos tudással gazdagodtam és új kapcsolatokat építettem, hanem belekóstolhattam a spanyol életérzésbe és kultúrába, valamint gyönyörködhettem Tenerife lenyűgöző élővilágában és az óceán fergeteges erejében.
Rovinj – Vonások és fogások (Szabó Borbála)
2022.07.10-16. között részt vehettem az Erasmus+ tanárképzés keretében a Vonások és fogások – Az írás és fogalmazás tanításának jelentősége az anyanyelvi oktatásban című kurzuson. A helyszín a Horvátországi Rovinj, a gyönyörű, antik, mediterrán kisváros. Kikötőjében még mindig ott horgonyoznak a ma is használatban lévő halászhajók. A mindenhol jelenlévő sirályok hajnaltól egész nap a legkülönfélébb hangokat produkálják a gyereksírástól a harsány röhögésig.
Egyhetes kurzusom alkalmai a délutáni órákban valósultak meg. Két nagyszerű előadóm tapasztalt és sikeres pedagógus, Oravecz Márta és Kivovicsné Horváth Ágnes. A magyar nyelven zajló képzésen elméleti és gyakorlati ismereteket sajátítottunk el, melyekkel gyerekközelibbé tehetjük a fogalmazás óráinkat, illetve a fogalmazásukat fejlesztő feladatainkat. Fontos felismerés, hogy a fogalmazás tanítása nem harmadik osztályban kezdődik, hanem már jóval előtte, folyamatosan történik. Számos olyan játékos feladatból kaptunk ízelítőt, amit akár első-második osztályban is alkalmazhatunk.
Úgy érzem, sokat le tudtam faragni görcsösségemből, önmagammal szemben támasztott kényszeres elvárásaimból. Alapvető attitűdöm, a gyerekekhez való hozzáállásom azonban megerősítést nyert.
A következő tanévet új lendülettel, motiváltan tudom kezdeni. Igyekszem az újonnan megszerzett tudást hasznosítani, kamatoztatni, és sok-sok pozitív megerősítést adni a tanítványaimnak.
A magyar csoportok a helyi média érdeklődését is felkeltették, erről még újságcikk is íródott: https://www.istrain.hr/index.php/istrain-arhiva/35035-dani-erasmusa-u-rovinju-okupili-350-ucitelja-iz-brojnih-zemalja
Köszönöm a Jutaki BT-nek, Komenczi Judit kolléganőmnek (https://meixneriskola.hu/), akik lehetővé tették, hogy idén nyáron Horvátországban képezzem magam.