A Meixnerben jelenleg mindenki angol nyelvet tanul, a nyelvtanulást 4. osztályban kezdve. Noha ma már a 2020-as Nemzeti Alaptanterv is ezt írja elő, nálunk mindig is a negyedik osztály volt a bűvös kezdőév, hiszen az első iskolaévekben az anyanyelvi készségek megerősödnek, megérnek, a tipikusan fejlődő tanulóknak eddigre már biztonsággal megy az anyanyelven írás-olvasás. Ennek köszönhetően már negyedik osztálytól a nyelvi készségek (írás-beszéd-hallott és olvasott szövegértés) komplex, egyidejű fejlesztése történik, vagyis párhuzamosan tanulnak a gyerekek angol nyelven megérteni, kiejteni, leírni és elolvasni szavakat, egyszerű mondatokat. Mindez a mélyebb bevésődést és a valóban használható majdani nyelvtudást segíti elő.
Természetesen, az életkori sajátosságokat is figyelembe véve, 4-5. osztályban sokkal inkább a nyelvtanulás iránti motiváció felkeltésén és a témakörökhöz kapcsolt, játékos szókincsbővítésen és készségfejlesztésen van a hangsúly, míg 6-8. osztályban, a motivációt fenntartva, egyre inkább a nagyon komoly, szisztematikus nyelvtanulás kerül előtérbe. Mindennek szolgálatában áll a csoportbontás is. Csoportbontásra valamennyi évfolyamon lehetőségünk van, hiszen jelenleg 4 képzett nyelvtanár dolgozik iskolánkban. Azonban míg 4. osztályban jellemzően heterogén csoportok alakulnak ki, a későbbiekben (általában 6. osztálytól) – amennyiben az adott osztály összetétele ezt igényli – kialakul egy lassabban és egy gyorsabban haladó, vagyis 2 homogénebb csoport.
Iskolánk küldetésével összhangban, nyelvi nehézségekkel küzdő tanulóinkat 8. osztályig a Meixner-módszer alapelveivel és típusfeladataival segítjük. Kis lépésekben, nagyon fokozatosan haladunk, alkalmazzuk a hármas asszociáció és a homogén gátlás kerülésének alapelveit. Sokféle és sokoldalú gyakorlási lehetőséget biztosítunk saját készítésű gyakorlóanyagainkkal, meixneres borítékos feladatainkkal, illetve online feladatokkal. Rendszeresen és tudatosan differenciálunk, az órai munka, a házi feladatok és a számonkérés-értékelés személyre szabásával.
Az utóbbi évek egyik új kihívása nyelvi szempontból tehetséges tanulóink személyre szabott, magas színvonalú megsegítése. Számukra valójában ugyanazokat a lehetőségeket igyekszünk biztosítani, mint nyelvi nehézségekkel küzdő társaiknak: igény esetén egyéni haladási tempót, külön tanulási anyagokat, illetve lehetőséget teremtünk számukra a különféle versenyeken való megmérettetéshez.
(Szilágyi Éva)