Pedagógiánkban a zenei nevelésnek kiemelt jelentősége van. A tehetséggondozás mellett az éneklést és a hangszeres játékot a személyiségfejlesztésben és a készségfejlesztésben is alkalmazzuk. Iskolánkban a Hubay Jenő zeneiskola tanárainak útmutatásával lehetőség van szolfézs, népi ének, citera és népi hegedű tanulására.
A hangszeren való játék önismeretet, önuralmat, szorgalmat, kitartást, kreativitást, feladat- és cél orientációt, türelmet, fegyelmet, összpontosítást, időt kíván. A hangszer egy csatorna, melynek segítségével a gyermek megtanulhatja kifejezni érzéseit, örömét, bánatát. Ezáltal még a visszahúzódó, introvertált személyiség kommunikációja is javul. A szükséges kompetenciák kialakítása lépésről-lépésre történik, mindenkinél más haladási tempóban zajlik. Akármilyen szintre is jut el a hangszeren tanuló gyermek, a felsorolt képességek fejlesztését a zenetanulás vitathatatlanul elősegíti.
A fent említettek mellett nem szabad megfeledkezni az ének-zene órák, hangszeres együttesek, kórusok, szolfézscsoportok közösségteremtő erejéről. Egy olyan csapatban, ahol az együvé tartozást a legtisztább nyelv, a zene nyelve, a zene iránti szeretet segíti, eltörpülnek a társadalmi, szociális különbségek. Esélyteremtő, érzékenyítő hatással bír. A tanulási nehézségekkel küzdő tanulók is sikerélménnyel gazdagodhatnak általa. Ez az örömforrás jó hatással lehet a tanulással kapcsolatos hozzáállásukra, hozzájárul önképük javulásához. Az együtt zenélés egymásra figyelésre, egymás segítésére, önmagunk és zenekari társunk elfogadására ösztönöz. Nem utolsósorban erős személyiségformáló erő, hiszen minden gyerek – tanári visszajelzés nélkül is – érzi, hogy egy adott zenekari próbára készülve sikerült-e mindent megtennie a gyakorlásért. Azért, hogy az előadás, amiért valamennyien dolgozunk, közös érdem lehessen. Az együtt zenélés igazán megtanít megbecsülni a munka adta örömöt és sikert, legfőképpen akkor, ha ehhez a kortársak elismerő szavai is társulnak.
(Januj Blanka)